Ξεκίνησαν οι εργασίες για τη “μεγάλη” ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής




Απ’ άκρου εις άκρον, δηλαδή τόσο στην Κρήτη όσο και στην Αττική ξεκίνησαν οι εργασίες για τη λεγόμενη “μεγάλη” ηλεκτρική διασύνδεση της νήσου με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας.

Μετά και την υπογραφή όλων των συμβάσεων τον Ιούνιο, ύψους 1 δισ ευρώ, μεταξύ της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το εμβληματικό έργο, “Αριάδνη Interconnection”, και των αναδόχων, έχουν ήδη ξεκινήσει μελετητικές και κατασκευαστικές εργασίες.


Tο καλώδιο υψηλής τάσης θα προσαιγιαλωθεί στο Ηράκλειο από την πλευρά της Κρήτης και στα Μέγαρα από την πλευρά της Αττικής. Στην Κρήτη, θα κατασκευαστεί Σταθμός Μετατροπής έξω από το χωριό της Δαμάστας, ο οποίος θα μετατρέπει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο. Στα Μέγαρα δεν θα κατασκευαστεί αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής, καθώς η γραμμή θα καταλήγει μέσω υπόγειας όδευσης στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου που θα εγκατασταθεί ο αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής.

Μέγαρα – Ηράκλειο

Στο πλαίσιο της πολιτικής του για ελαχιστοποίηση της όχλησης στα μέρη όπου κατασκευάζει τα έργα του, ο Διαχειριστής ήρθε σε επαφή με τις τοπικές κοινωνίες, και στα δύο άκρα του καλωδίου, προκειμένου να βελτιστοποιήσει την όδευση σύμφωνα με τα αιτήματα των τοπικών φορέων, στη βάση του εφικτού. Τα αιτήματα αυτά ελήφθησαν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου και κατ’ επέκταση στην κατάρτιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο από το ΥΠΕΝ.

Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, στα Μέγαρα έχει εξ αρχής ενσωματώσει βελτιωτικές αλλαγές σε σχέση με παλαιότερους σχεδιασμούς διασυνδετικών γραμμών και θα υπογειοποιήσει πλήρως τις γραμμές μεταφοράς, ώστε να μην υπάρχει οπτική επιβάρυνση, αναλαμβάνοντας σημαντικά υψηλότερο κόστος κατασκευής. Αντίστοιχη βελτίωση συμφωνήθηκε να γίνει και για την περιοχή της Κορακιάς στην Κρήτη.

Δεδομένου ότι μεγάλο μέρος των διασυνδέσεων υλοποιούνται πλέον σε νησιά (Κυκλάδες, Κρήτη, Σκιάθος), αναφέρουν, λαμβάνονται πάντοτε υπόψη οι περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες, τα χωροταξικά χαρακτηριστικά και τα αναπτυξιακά σχέδια των περιοχών από όπου διέρχονται οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Οι ίδιες πηγές διαβεβαιώνουν πως “είναι αυτονόητο και δεδομένο ότι οι θαλάσσιες περιοχές όπου εγκαθίστανται τα υποβρύχια καλώδια είναι απολύτως ασφαλείς για κολύμβηση, αφού τα καλώδια θάβονται κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 χλμ από την ακτογραμμή, σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές που εφαρμόζει ο ΑΔΜΗΕ”.

Η εταιρεία, τονίζουν, έχει προτείνει δέσμη ανταποδοτικών έργων για τα Μέγαρα στον δήμο στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, κάτι που άλλωστε πράττει σε όλους τους δήμους όπου υλοποιεί έργα, το ύψος των οποίων καθορίζεται σύμφωνα με τον βαθμό της όχλησης κατά τη διάρκεια της κατασκευής και σε συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Συγκεκριμένα, αναφέρουν, για την περιοχή των Μεγάρων ο ΑΔΜΗΕ έχει προσφερθεί να υλοποιήσει έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,4 εκατ. ευρώ που θα ωφελήσουν τους κατοίκους της περιοχής. Σε περίπτωση που ο Δήμος Μεγαρέων αιτηθεί κοινωφελή έργα τα οποία θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο, ενδεχομένως να εξεταστούν επιπρόσθετα.

Πολλαπλά οφέλη

Τα οφέλη από τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, τόσο τη “μεγάλη” με την Αττική, όσο και τη “μικρή” με την Πελοπόννησο, που αποτελούν μείζονος σημασίας εθνικά έργα, είναι, ως γνωστόν, πολλαπλά καθώς: η Κρήτη θα λύσει οριστικά το ενεργειακό της πρόβλημα, η εξοικονόμηση για όλους τους καταναλωτές θα ανέλθει ετησίως σε 400 εκατ, μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), ενώ και οι ρύποι CO2 που παράγονται για την ηλεκτροδότηση του νησιού θα μειωθούν κατά 60% το 2023, όταν θα τεθεί σε λειτουργία το “μεγάλο καλώδιο”.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έρευνα γνώμης που διενήργησε η εταιρεία Prorata για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ, πριν λίγες μέρες στην Κρήτη, οι ερωτηθέντες κάτοικοι της νήσου απάντησαν ότι η Κρήτη “κυρίαρχα θα επωφεληθεί” από τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής σε ποσοστό 74% (online έρευνα) και 88% (τηλεφωνική έρευνα). Σε ποσοστό 73% και 81%, αντίστοιχα, εκτιμούν ότι το έργο θα έχει θετικές επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο και σε ποσοστό 66% και 64%, αντίστοιχα, ότι θα έχει θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.