Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2016

ΠΑΙΔΕΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ !!

Σειρά αλλαγών στην παιδεία από το επόμενο έτος προανήγγειλε, μιλώντας στη Βουλή, ο Κώστας Γαβρόγλου. Σημαντικότερη είναι η κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων, η οποία θα αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου το σχολικό έτος 2017-2018, το Εθνικό Απολυτήριο και η αναμόρφωση των πρώτων ετών των Πανεπιστημίων με παράλληλο «άνοιγμα» σε νέους πανεπιστημιακούς.
Συγκεκριμένα, ο Κώστας Γαβρόγλου ετοιμάζει ένα νέο σύστημα Πανελλαδικών που θα περιλαμβάνει την αναβάθμιση των δύο τάξεων του Λυκείου, ενώ  λαμβάνοντας το απολυτήριο Λυκείου, το οποίο θα ονομάζεται Εθνικό Απολυτήριο, θα μπαίνει ο μαθητής στο πανεπιστήμιο.
Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου στα πρότυπα του International Baccalaureate, θα διαμορφώνεται από τη βαθμολογία των Πανελλαδικών Εξετάσεων και από τη συνολικότερη παρουσία του μαθητή στο Λύκειο, με σειρά κριτηρίων. Στόχος του νέου συστήματος που επεξεργάζεται ο κ. Γαβρόγλου είναι να δημιουργηθεί ένα ευέλικτο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, οι απόφοιτοι των οποίων θα πρέπει να αποκτούν ένα πτυχίο που θα  έχει αξία.  
Οι δύο σημαντικότερες αλλαγές στα Πανεπιστήμια, αφορούν στην εισαγωγή των φοιτητών σε σχολές και όχι σε τμήματα, προκειμένου να μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα σε περισσότερες από μία σχολές ώστε να παίρνουν πτυχίο, με δύο κατευθύνσεις, όπως Αρχαιολογίας και Κοινωνιολογίας.
Στόχος του νέου συστήματος είναι να ενοποιήσει τα μαθήματα στο α΄ εξάμηνο των Πανεπιστημίων, δηλαδή ο φοιτητής στο Χημικό και το Φυσικό τμήμα να παρακολουθεί κοινά μαθήματα και μετά  να αποφασίζει ποιον επιστημονικό κλάδο θα ακολουθήσει. Οι φοιτητές δεν θα εισάγονται σε σχολή αλλά σε Πανεπιστήμιο, επιλέγοντας από μία λίστα μαθημάτων και κερδίζοντας πόντους, προκειμένου να λαμβάνουν την τελική απόφαση σε μεγαλύτερη ηλικία. 
Στην περίπτωση που στα τέσσερα χρόνια έχουν επιλέξει έναν (μικρό) αριθμό ομοειδών μαθημάτων το πτυχίο τους αποκτά «κύρια κατεύθυνση» ή «δευτερεύουσα κατεύθυνση» (major/minor) στην ειδικότητα που έχουν επιλέξει, με στόχο να έχουν μία μεγαλύτερη γκάμα γνωστικών αντικειμένων.
Στις προτάσεις που θα συζητηθούν τους επόμενους δύο μήνες είναι η θέσπιση νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που να αποδεσμεύει το Λύκειο από τις εξετάσεις εισαγωγής. Παράλληλα προτείνεται αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών, συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα Προγράμματα Σπουδών και τις νέες διδακτικές προσεγγίσεις.
Ο μεγάλος στόχος   είναι η διατήρηση και ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων και η απρόσκοπτη στήριξη της ερευνητικής και εκπαιδευτικής τους δράσης. Καθοριστικής σημασίας είναι η δημιουργία ενός ευέλικτου ΕΛΚΕ, που, απαλλαγμένος από την υπέρμετρη γραφειοκρατία, θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα ερευνητικά κονδύλια και θα υποστηρίζει μέλη ΔΕΠ και νέους ερευνητές στην απορρόφηση των ερευνητικών κονδυλίων. Μόνο μέσα από ένα τέτοιο υποστηρικτικό πλέγμα θα θωρακιστούν οι προπτυχιακές και οι μεταπτυχιακές σπουδές από τον κίνδυνο υποβάθμισής τους, κυρίως λόγω υποχρηματοδότησης και μη ανανέωσης του διδακτικού προσωπικού των Πανεπιστημίων.
Άλλη σημαντική αλλαγή αφορά στον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών σε δημοτικά και γυμνάσια. Στο πλαίσιο αυτό, σε ολόκληρη την Υποχρεωτική Εκπαίδευση ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης που σταδιακά θα επεκταθεί σε όλα τα σχολεία το 2018-19. Η πιλοτική φάση, σύμφωνα με προκήρυξη επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που δημοσιοποιήθηκε ήδη, θα αφορά τουλάχιστον 65 δημόσιες σχολικές μονάδες (13 νηπιαγωγεία, 26 δημοτικά, 26 γυμνάσια), οι οποίες θα λειτουργήσουν ως «πιλοτικά σχολεία».
Το 2017 αναμένεται να ξεκινήσει και η αυτοαξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, κάτι που αποτελεί εξάλλου και συμφωνία με τους θεσμούς, προκειμένου να εξεταστούν μόνιμες προσλήψεις και να αυξηθεί η χρηματοδότηση στην παιδεία. 
Τέλος, στα δημοτικά σχολεία προβλέπεται επέκταση λειτουργίας του ενιαίου τύπου Ολοήμερου ώστε να συμπεριλάβει και μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία, καθώς και βελτίωση της υλοποίησης του προγράμματος κατά τις απογευματινές ώρες, ώστε η φοίτηση των μαθητών σε αυτά -η οποία σήμερα μοιάζει, στις περισσότερες περιπτώσεις, με απλή φύλαξη- να αποκτήσει ουσιαστικό παιδαγωγικό χαρακτήρα.